Gør den sociale afstand mindre

Gør den sociale afstand mindre

En af coronavirussens små bivirkninger er den sprogbrug, som ofte opstår, når vi støder på nye fænomener og står i nye situationer. Nogle siger virussen, andre virusset (begge dele er korrekt). Nogle brokker sig over udtrykket ”at åbne op”, andre gør ikke. Udtryk og formuleringer vinder indpas – for eksempel taler Mette Frederiksen meget om ”den benhårde indsats”.

Der bliver også snakket meget om, at vi skal holde social afstand. Jeg har efterhånden konkluderet, at det, der menes, ganske enkelt må være fysisk afstand. Det har man så valgt at kalde ”social afstand” – måske fordi det i høj grad går ud over vores muligheder for netop at være sociale.

Udtrykket ”social afstand”, som altså i praksis betyder fysisk afstand, står på den måde i kontrast til udtrykket ”sociale medier”, hvor vi jo netop er sammen uden at være det i fysisk form (selvom man godt kan sende en blinkende smiley til sin kone, når hun sidder og kigger på sin telefon i den anden ende af sofaen). Hvis jeg skal hæfte mig ved en positiv pointe ved udtrykket ”social afstand”, må det altså være understregningen af, at den fysiske nærhed er en meget vigtig del af det at være social og at få opfyldt et socialt behov. Det tror jeg er vigtigt at holde fast i – også selvom der er mange andre udmærkede måder at holde kontakt på.

At kalde fysisk afstand ”social afstand” kan på den anden side være lidt misvisende. For når vi ikke kan mødes fysisk, er det jo endnu vigtigere, at vi husker hinanden og viser omsorg for hinanden på andre måder end gennem et kram eller et klap på skulderen. Her er det godt, at vi kan ringe, sms’e og skype. Og jeg tror, jeg vil afslutte med at opfordre dig til at sende en sms eller ringe til en person, du ikke normalt sms’er eller ringer til. Måske en, som du ville have snakket med til kirkekaffe, men som du af gode grunde ikke har kunnet drikke kirkekaffe med i nu mere end to måneder. På den måde kan du mindske oplevelsen af social afstand hos en anden.