Forside Om kirken

Vi finansierer os selv

Som valgmenighed finansierer Aarhus Bykirke selv alle udgifter, der er forbundet med driften af menigheden. Hovedparten af udgifterne udgøres af løn til præsterne samt leje af kontor- og gudstjenestelokaler. Aarhus Bykirke modtager ikke tilskud fra staten, og derfor består menighedens indtægter udelukkende af medlemsbidrag og frivillige gaver.

Bliv medlem - og giv en gave
Som medlem af Aarhus Bykirke – og dermed af en valgmenighed i folkekirken - opkræves du ikke længere kirkeskat. Til gengæld forventer vi, at du som medlem giver en fast gave til kirken. Vi opfordrer til, at du ansvarligt overvejer, hvad du kan give for at bære med.

En anden mulighed er at tegne et gavebrev for minimum 10 år, læs mere om hvad og hvordan her.

Fradrag for gaver
Gaver, som du giver til Aarhus Bykirke, er godkendt af SKAT til at udløse et skattefradrag. Du kan i 2023 få fradrag for op til 17.700 kr. fordelt til Aarhus Bykirke og/eller andre godkendte organisationer og foreninger.

Alle faste gaver sørger vi for at indberette.

Giv en gave nu
Ved enkeltstående gaver kan du CPR-nr som kommentar til overførslen, hvis du ønsker gaven indberettet til SKAT.
Du kan give en gave ved at sende til MobilePay nr. 95018
Eller ved at overføre til kontonr: 81172288642

Budget og gavebidrag
Hvert forår godkendes kirkens budget af de stemmeberettigede ved kirkens årsmøde. Her præsenterer menighedsrådet et budget, der er lagt med udgangspunkt i de tilsagn om gavebidrag, som er givet til Aarhus Bykirke på forhånd.