Bryllup

Man kan blive viet eller kirkelig velsignet ved én af Aarhus Bykirkes præster, hvis mindst en af jer er medlem af Aarhus Bykirke.

Kontakt dén af kirkens præster, som I ønsker skal forestå handlingen for at aftale nærmere vedrørende dato for den kirkelige handling og for samtalen forud. Hvis I ønsker at blive viet i kirkens lokaler, men selv finder en præst til at forestå vielsen, skal I kontakte en af valgmenighedspræsterne for at få dette godkendt.

Ønskes lokaleleje til vielse og/eller reception, sendes en forespørgsel til kontakt@aarhusbykirke.dk. Booking af lokaler kan kun ske efter aftale.

Udover at leje kirkens lokaler og blive viet hér har man som medlem af en valgmenighed ret til at få stillet sin bopælssognekirke til rådighed – forudsat at den er ledig – eller eventuelt i en anden sognekirke, hvis der er en særlig tilknytning hertil. Man har selv ansvar for at kontakte den pågældende kirkes kontor og aftale nærmere.

Praktisk

Når i lejer lokalerne så skal i selv stå for al oppyntning, oprydning og slutrengøring. Dette skal afvikles indenfor den lejede periode. Der er dog mulighed for gratis oppyntning aftenen før hvis lokalerne er ledige. Ønskes der garanti for at kunne pynte op dagen før, så skal denne periode også lejes.

For at hjælpe jer på dagen med det praktiske, så har vi en kirketjener som gerne vil hjælpe med de detaljer som en kirketjener normalt ville gøre i en folkekirke.
Når i lejer lokalerne så har i også adgang til lyd og skærmudstyr i lokalerne, men dette må kun benyttes af en af godkendt bruger. Tag derfor kontakt til teamlederen for skærm og lyd, de kan hjælpe med at finde nogen som kan betjene udstyret (evt. aflønning aftales direkte mellem brudepar og hjælper).
Ønsker i musik, så er i også velkommen til, men ikke forpligtet på at kontakte kirkens lovsangsbands og aftale nærmere praktik.

Tjekliste til planlægning af vielse