Kan Gud bruge mig?

Forside Ressourcer Bloggen
Kan Gud bruge mig?

Kender du det spørgsmål: ”Kan Gud virkelig bruge mig?” Jeg må ærligt tilstå, at jeg ofte spørger mig selv om netop det. Kan Gud virkelig bruge mig med alle mine fejl, mangler, ufuldstændighed, synd og tvivl? Alle de andre har jo meget bedre styr på det der med at være kristen. Hvis du er en lille smule ligesom mig så kender du nok til de tanker.

I min søgen efter svar, har jeg ofte forsøgt at se på andre mennesker og forsøgt at kopiere deres liv. Både mennesker jeg kender, og mennesker jeg har læst om. Når det kommer til mennesker jeg har læst om, har det ofte været bibelske personer. Det var mennesker som levede med Gud på en helt særlig måde, og som vandrede med Gud, ja nogle af dem så endda Gud. Jeg har ofte haft et romantiseret billede af disse bibelske personer, ”De må da have haft styr på det hele, hvis Gud kunne bruge dem?” Men måske er det ikke så entydigt endog.

Lad os møde nogle forskellige personer fra bibelen som Gud brugte:

1. Mosebog kapitel 6-9
Vi kender ganske godt Noa. Det var ham med den store ark. Ham der fandt nåde for Herrens øjne (kapitel 6,8). Gud brugte Noa på en helt særlig måde. Nemlig til at frelse menneskeheden fra syndfloden. Var Noa så perfekt? Hvis vi læser lidt videre, kan vi se, at han drak sig fuld og blottede sig, hvilket var yderst uhørt i datiden.

2. Mosebog
Hvad med Moses? Den store leder, der førte Israelitterne ud fra Egypten. Han må da have haft styr på det hele, han så jo Gud! Ja okay, så slog han også en egypter ihjel og flygtede fra det (Kapitel 2,11-15)

Markusevangeliet kapitel 8 + 14
Hvad med Peter? Han var en af Jesu disciple. Peter var også den discipel der bekendte, at Jesus er Kristus (Mark 8,30) og leder af den første kirke, en stor leder! Han må helt sikkert have haft styr på tingene! Dog var det også Peter, der fornægtede Jesus 3 gange (Mark 14,66-72)

Johannesevangeliet kapitel 20, 24-29
Eller hvad med Thomas? Thomas var en discipel af Jesus. Han fulgte Jesus overalt. Så alt hvad Jesus gjorde, hørte alt hvad Jesus sagde. Alligevel tvivlede han på, om det var sandt! Hvad har disse personer tilfælles? De kunne bruges af Gud, uanset hvad!

Matt. 28, 16-20
Jeg har fundet ganske meget trøst i den her tekst. Læg nu mærke til hvem der er samlet. Det er Jesus med hans disciple, altså de mennesker der har fulgt Jesus overalt og så står der, at nogle af dem tvivlede. Man kunne måske forestille sig, at Jesus så havde sagt, ”dem af jer, der tvivler, får lige styr på det først og så kan I bruges” Men nej, Jesus sender dem alle sammen ud, også dem der tvivler! Og han lover dem at uanset hvad, så er han med dem - også når de fejler eller tvivler! Det samme gælder i dag! Du kan bruges af Gud, lige præcis som du er! Det skal selvfølgelig ikke læses, som et påskud til at gøre som disse personer vi har mødt. Men jeg håber alligevel det kan blive en trøst for dig, at Gud som selv er perfekt bruger uperfekte mennesker

Bloggen skrives på skift af præster og andre skribenter tilknyttet Aarhus Bykirke. Det enkelte indlæg er udtryk for skribentens egen holdning.