Aarhus Bykirkes Venner

Forside Fællesskaber
Aarhus Bykirkes Venner

Hvad er Aarhus bykirkes Venner?

Aarhus Bykirkes venner består af folk, der ikke er medlemmer af kirken til daglig, men som alligevel i et eller andet omfang gerne vil støtte vores arbejde og følge lidt med på sidelinjen. Det kan være du tidligere har kommet i kirken, og gerne vil holde kontakten. Det kan være du kender til kirken via vores live stream, podcast eller lovsang. Det kan også være, at du har familie eller venner som kommer i kirken og derfor gerne vil støtte den kirke, som former og udfordrer din nære. Uanset dit forhold til kirken, så er "Aarhus Bykirkes Venner" en klub, hvor vi inviterer dig til følge med og bære med.

Formålet med AABKV

Vi har to formål med AABKV. Det første er, at vi ønsker at anerkende og tilgodese dig, som har et forhold til Aarhus Bykirke, men som ikke kommer i kirken til hverdag. Først og fremmest vil vi anerkende dig ved at kalde dig "en ven af kirken". Det viser vores nye medlemmer, at der er rigtig mange der har taget, og stadig tager, del i at skabe vores kirke. Dernæst ønsker vi at tilgodese dit ønske om at være med på sidelinjen, uanset om du følger med hver uge, eller blot en gang om året. Vi har mange engagerede frivillige og har derfor et højt niveau af indhold, som vi gerne vil dele ud af. Det er også særligt for din skyld. Som medlem af AABKV får du derfor fri adgang til følgende:

• Live streamede gudstjenester
  • Prædiken podcast
  • Levende og fornyende lovsang
  • Halvårlige nyhedshilsner (til dem, som ønsker)

Det andet formål med AABKV er at give dig mulighed for at støtte vores arbejde. Vi ved ikke, hvad du har at give ud af, og derfor har vi heller ikke noget kriterie for at være med i AABKV. Økonomien fylder meget i vores drift og arbejde, men vi ved også at Guds Ånd virker langt ud over økonomiens begrænsninger. Derfor vil vi frimodigt bede om opbakning gennem flere forskellige former for støtte:

• Forbøn for kirken, menighedsrådet, de ansatte og alle vores medlemmer
  • Give en fast økonomisk støtte

Hvad støtter du egentlig?

Udover vores faste aktiviteter såsom ugens gudstjenester og fællesskaber, er Aarhus Bykirke også et sted, hvor nye initiativer opstår og skaber inspiration. Mange af vores lovsangsbands har over årene præget den danske lovsangskultur med både retning, indhold og fokus. Det er selvfølgelig noget, vi er stolte af, men også ydmyge omkring, da vi alene er facilitatorer.

Den begejstring og det engagement, vi oplever i vores kirke, kommer og går i takt med til- og fraflytning, fordi der er mange studerende i vores kirke. Det betyder, at de gode mennesker, vi får lov til at vandre med, ofte flytter fra byen igen og ud til andre kirker. Vi ser det også som en gave og velsignelse både for os og resten af landet, at så mange unge mennesker kommer til Aarhus for senere at tage videre og bærer noget af Aarhus Bykirkes DNA med sig til nye steder.

Ved at støtte Aarhus Bykirke, støtter du ikke kun dem, som kommer i kirken lige nu og her, men investerer i en generation af unge kristne, som de kommende år kommer til at sætte dagsorden i kirker, missionshuse og bestyrelser landet over. Vi håber derfor, at du vil tilmelde dig, og derved støtte os med din tid, forbøn eller et årligt gavebidrag.

Tilmeld dig Aarhus Bykirkes venner
Tryk her

Jeg holder af Aarhus Bykirke, fordi den på én gang er en uforanderlig oase i en hvirvlende hverdag, og et sted, hvor nye initiativer kan opstå og blomstre. I kirken fyldes jeg op af Guds fred og omsluttes af et hjertevarmt fællesskab.

Emma Friis

Jeg kommer i Aarhus Bykirke på grund af det sociale og åndelige fællesskab i kirken. Et fællesskab som rækker ud over gudstjenestefællesskabet om søndagen. I Aarhus Bykirke drømmer vi om at være kirke i byen. Den vision ønsker jeg, skal komme til udtryk i min hverdag og i mit liv. En ting jeg sætter stor pris på ved Aarhus Bykirke er, at der altid er plads til nye tiltag, uanset hvor skørt det end måtte være!

Mathias Jensen