Plads til alle – en kontra-corona-bevægelse

Plads til alle – en kontra-corona-bevægelse
Daniel Søgaard Lind

20. maj 2020

Teolog fra Aarhus Universitet 2008, født på Bornholm i 1977, boet i Midtjylland siden 1980.
Har fem børn med Frida og bor i et lille rækkehus i Aarhus N.
Spiller fodbold, trompet og skak og er glad for bøger, kunst og især spillefilm. Hygger mig også med at skrive både sjove og seriøse sange. Er optaget af den gode fortælling og den gode samtale.

For et par uger siden kørte jeg ind på vores fælles parkeringsplads i boligforeningen uden at kunne finde en eneste ledig bås til bilen. Selvom der ikke altid er plads lige foran huset, har jeg aldrig oplevet, at samtlige pladser var optaget. Efter nogle dage fandt jeg ud af, at det skyldtes skærpede parkeringsregler ved kirken på den ene side af os og et omfattende fjernvarmearbejde på den anden.

Følelsen mindede mig om en gratis koncert i Musikhuset, jeg aldrig kom til at høre, fordi alle pladser var optaget. Mon ikke de fleste af os har prøvet det? Det med at stå uden nogen plads udenfor med en stor lyst til at være en af de heldige med en plads indenfor?

Det rammer noget dybt i os, når vi føler os udenfor. Og så maser længslen sig på. Tænk hvis der altid kunne være plads til alle? Jeg synes, vi skal gøre, hvad vi kan, for at gøre plads i de fællesskaber, vi er en del af. Fordi vi selv ved, hvordan det føles at mangle en plads.

Mens vi for nylig gik rundt og stillede stole op i kirken, slog det mig, hvor frustrerende det er, at vi ikke kan få plads til alle lige nu. Heldigvis kan vi igen mødes, men på en meget begrænset måde. Den frustration ved jeg, at nogen desværre også har mærket, fordi der ikke lige var plads til dem i et mindre fællesskab.

Jeg vil gerne invitere alle til at være med i en kontra-corona-bevægelse, hvor vi skaber plads til alle. I kirken og i de mere uformelle klynger, celler og arbejdsfællesskaber i løbet af ugen.

Da Jesus tog afsked med sine venner for at vende tilbage til sin far i himlen, forklarede han det med, at han ville gøre en plads parat hos Gud, til dem (Johannesevangeliet kapitel 14). Tænk hvis vi var kendt som kristne, der altid var i gang med at finde en plads til en mere? Fordi vi kunne mærke, at det var det rigtigste – og fordi vi havde lært det af Jesus!

Lad det i den kommende tid blive en prædiken, når du ser tomme pladser omkring dig, og en opmuntring til at finde plads til flere. Fordi Gud fandt en plads til dig og har plads til alle. Det er simpelthen så heldigt, at en anden allerede har betalt for et ubegrænset antal pladser til Guds fest.